13 October 2017

PANTANG SELEPAS KEGUGURAN

set pantang lepas gugur


Pantang selepas keguguran ramai yang tidak ambil serius. AR sendiri pernah keguguran 2 kali huhu. Ikutkan orang tua-tua keguguran lebih serius berbanding bersalin yang betul-betul tu. Nampak tak penting nya pantang lepas gugur tu. 

Untuk 2 kali keguguran tu AR makan shaklee sepenuh nya. Yang lain2 tak ada. Dua2 pun kena D&C. Alhamdulillah 6 bulan lepas tu AR hamil anak ke 3. 

Tak kira la gugur berapa bulan sekali pun. Tetap kena pantang jugakkan. Badan nak pakai lama. Lagipun lebih senang berbanding pantang selepas bersalin. Kalau uolls rasa kuat je tapi dalaman kita tak tahu. 

Risiko Tidak Berpantang Selepas Keguguran
  • Bahaya tertinggal cebisan darah lendir daripada janin atau sisa uri didalam rahim. khuatir masalah angin toksin yang menyebabkan keracunan darah akibat jangkitan di bahagian peranakan.
  • Masalah angin merian yang berpunca daripada keracunan darah juga boleh terkena kepada ibu yang keguguran tanpa penjagaan rapi. Sekiranya bahagian rahim tidak dibersihkan dengan rapi, toksin akan meresap ke seluruh sistem badan. Akibatnya ibu boleh demam panas sehingga mendapat kancing gigi apabila tidak berpantang makanan yang dilarang selepas keguguran.
Kepentingan Pantang selepas keguguran 
  • Mempercepatkan proses pemulihan seperti tekanan emosi, masalah kesuburan, lemah rahim, ketidakseimbangan hormon, bengkak dan bisa otot peranakan

Tempoh Berpantang Selepas Keguguran 
  • Mengikut jangkamasa keguguran 
  • pantang larang pemakanan tamat apabila ibu kembali hamil dan bersalin 
Pemakanan Selepas Keguguran 
  • elakkan makan makanan berangin seperti ubi, keladi, rebung, sayur keladi, pucuk paku, pucuk ubi dan terung.
  • makanan yang sejuk serta menjalar seperti labu, kangkung, kacang panjang, timun, ciku, betik, langsat, duku, macang, kuini, nangka, cempedak, pisang masak hijau, durian belanda dan tembikai.
  • tidak boleh makan ikan yang berbisa seperti ikan berduri, terubuk, bawal hitam, cencaru, tamban, sardin, pari dan makanan laut seperti sotong, udang, kerang, belacan, budu, cencaluk dan ikan masin.
Jika mengikut petua pantang larang orang tua-tua, ibu yang melanggar pantang tersebut boleh mengalami masalah bentan urat, demam lambat baik, rambut gugur, alahan kulit dan mudah letih. 

Jadi beringat lah sebelum kena. Tak ada salah pun kalau berpantang. Yang penting jaga kesihatan dan pemakanan. 


Nak cuba set pantang Shaklee bagi mempercepatkan pemulihan boleh KLIK SINI untuk info lanjut


Untuk order dan sebarang pertanyaan. Boleh la berhubung dengan Ajuya Rashid di saluran berikut ( klik )

Call / sms : 012-6102263
Whatsapp : Ajuya Rashid 
Telegram : Ajuya Rashid
Facebook Mesengger : Ajuya Rashid
Email : ya_rar@yahoo.com

Ingin mendapatkan barangan Shaklee dengan harga potongan sehingga 20%?? Anda boleh mendaftar sebagai ahli Shaklee dengan yuran hanya Rm80.00 (termasuk cas penghantaran) seumur hidup. Dengan mendaftar sebagai ahli anda juga layak untuk menikmati keistimewaan lain. Hubungi AR untuk pendaftaran.
Pengedar Shaklee (SID : 920211) Di Putra Heights, Bandar Kinrara, Puchong, Seri Kembangan dan Alam Megah, Shah Alam



2 comments:

  1. Kena berpantang macam org bersalin boasa laa kan.

    ReplyDelete
  2. Tak pernah tau pun AR pernah keguguran. Anyway sekarang dah 4 dah tenteranya.

    ReplyDelete

Copyright © Pengedar Shaklee Bandar Kinrara | Powered by Blogger
Design by CSSIgniter | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com